Boekrecensie : De gastenlijst van Lucy Foley

Over de auteur

boekrecensie de gastenlijst van Lucy Foley

‘De gastenlijst’ is de tweede thriller van de Britse schrijfster Lucy Foley. In 2018 schreef ze ‘De jachtpartij’, haar thrillerdebuut. Haar echte debuut was een feelgood roman uitgegeven in 2015 die ook twee titels draagt: ‘Een liefde in de zomer’, nadien hernoemd tot ‘Het boek van gevonden voorwerpen’.

Synopsis

In ‘De gastenlijst’ stappen Jules en Will, beiden bekende mensen, in het huwelijksbootje. Hun bruiloftsfeest geven ze op een unieke idyllische locatie aan de Ierse kust. Als gast hier aanwezig zijn, is een grote eer. De genodigden zijn familie, kennissen en ook vrienden uit de schooltijd. De weddingplanner zorgt dat alles van een leien dakje loopt. Tot er een lijk komt opdagen.

Leeservaring ‘De gastenlijst’

Het boek is verteld vanuit wisselende perspectieven van de voornaamste genodigden. Elke gast doet in willekeurige volgorde zijn/haar verhaal, maar het sluit telkens wel aan op het vorige relaas. Lucy Foley schakelt ook nog eens vlot tussen de tijden: het nu – de avond van het feest – en eerder die dag . De tijdzone waarin dat deel zich afspeelt, staat vermeld en is dus gemakkelijk te volgen. De opbouw is logisch en leest vlot omdat het meestal kleine hoofdstukken zijn die vloeiend geschreven zijn.

Er zijn verschillende spanningsmomenten die zich afspelen in een lugubere setting. Doch, op een bepaald moment wordt de indruk gewekt dat iedereen op dezelfde tijd iets moet doen om de spanning op te drijven. Kort: eenmalig een beetje overdreven spanningsboog, maar het lugubere doet denken aan Poe of Hitchcock en dat maakt een deel weer goed.

De uitwerking van de personages kan beter. In het begin lijken Hannah, Jules, Olivia en Charlie sterk op elkaar. Ze hebben een gemeenschappelijke pittige kant. Doordat elk om de beurt aan het woord komt, is het nogal een ‘ach-ja-niets-nieuws’ erlebnis omdat deze pittige kant eerder oppervlakkig, zonder details, vermeld wordt. Verder in het verhaal slaagt de schrijfster er in om alle personages emotioneel te laten evolueren zodanig dat ieders scherpe hoek een eigen invulling krijgt.
Ook de voorstelling van enkele genodigden is verwarrend. Zo wordt de bruid voorgesteld als Julia Keegan, maar verder wordt ze Jules genoemd. Ook Peter wordt voorgesteld als Peter, maar plots op pagina 160 wijzigt zijn naam in Pete.

Het denkproces van de gasten is telkens cursief gedrukt, wat toch een extra dimensie geeft. Het is een goede techniek om het vervelende‘… ze dacht-geschrijf’ te vermijden. Hoewel de schrijfstijl en haar techniek goed zijn, worden er ook zinnen raar geformuleerd. Voorbeeld is op pag. 41: ‘… , zoals voordat de anderen kwamen’. En pag. 176: ‘Hoe lang Freddy en hier ook al wonen…’.

Conclusie

Een spannende thriller met een goed plot in een lugubere maar prachtige setting met een verrassend einde.

Uitgeverij: Boekerij