Boekrecensie: Versailles van Johan Op de Beeck

boekrecensie Versailles van Johan Op de Beeck

Johan Op de Beeck is een Belgisch schrijver geboren in Duffel in 1957. Als voormalig journalist en nieuwspresentator trad hij hiermee in de voetsporen van zijn vader Ward.

Na die carrière maakte Op de Beeck TV documentaires zoals Undercover en Jodentransport XX en was hij ook bij tal van talkshows aanwezig.

Johan Op de Beeck maakte ook enkele smakelijk vertelde podcasts voor Klara. Een ervan is ‘De Zonnekoning’ die ik zelf helemaal beluisterd heb. Een andere podcast is ‘Het verlies van België’.

Zijn literaire werken behoren tot de historische literatuur. Over Napoleon schreef Johan vijf boeken. De Franse Revolutie beslaat twee delen. Verdere bekende literaire werken zijn ‘De Zonnekoning’ en ‘Het verlies van België’. Ook ‘Het Complot van Laken’ vult deze enuntiatieve opsomming aan, maar is een minder lijvig werk.

‘Versailles’ is een historische roman die uiteraard gaat over het kasteel Versailles. De hele geschiedenis wordt steen voor steen uitgelegd en geïllustreerd. De opbloei maar ook het wegkwijnen van de bravoure van dit prachtig architecturaal hoogstandje wordt besproken.

Zoals het een goed opgebouwde roman betaamt, start Op de Beeck uiteraard met het begin van het ontstaan van Versailles, namelijk toen het nog een jachtpaviljoen was van koning Louis XIII. De auteur geeft ook een inkijk in het leven van deze koning en een blik op de maatschappij. Verder gaat de historiek van het gebouw door naar Louis XIV, Louis V, Louis VI, Lodewijk Filips I en Lodewijk XVIII.

Vooraan in het boek zijn duidelijke plannen getekend die de uitbreidingen en restauraties uitbeelden. In het midden zijn kleurenfoto’s van de verschillende koningen en andere personen. Deze illustraties maken het geheel interessant en levendig voor wie een fotografisch geheugen heeft.

De auteur gebruikt een rijke, smakelijke en eenvoudige taal. Op geen enkel moment verveelt het boek behalve bij een hoofdstuk: dat van Louis XIV – de Zonnekoning-. Hoewel de levensstijl van deze excentrieke koning overload was, moet dit niet in overdaad aan woorden, dikwijls te gedetailleerd, beschreven worden. Het is een feit dat deze koning het meeste gedaan heeft voor Versailles (het kasteel), maar al die details over zijn doen en laten zijn eerder een afbreuk aan de geschiedenis van het kasteel. Anderzijds heeft Johan Op de Beeck mijn nieuwsgierigheid naar Napoleon aangewakkerd door juist heel spaarzaam te zijn op het omschrijven van het leven van Napoleon.

Soms is het ook moeilijk om de beschrijvingen en situering van de kamers te volgen. Advies is om een kopietje van de plattegronden bij de tekst te nemen.

Op gebied van historisch onderzoek en verdient Op de Beeck een dikke pluim. Buiten het hoofdstuk van de Zonnekoning, zijn andere hoofdstukken netjes verteld rond het kasteel Versailles. Ook met wetenswaardigheden over het maatschappelijk, sociaal en politiek leven. Alles dat in de verschillende tijden gaande was, heeft Johan mooi neergezet. De getallen die Johan gebruikt zijn eveneens indrukwekkend: bijvoorbeeld op pag. 61 dat er 120 000 m² dakbedekking is gebruikt en 110 binnenplaatsen zijn. Zo zijn er nog enkele cijfertjes die niet alleen de grootsheid(waanzin) benadrukken maar zeker ook het uitstekende researchwerk  en het schrijftalent van de auteur.

Na het beluisteren van de prachtig vertelde en nimmer verveelde podcast over ‘De Zonnekoning’, heb ik ‘Het complot van Laken’ gelezen. Toen zijn boek ‘Versailles’ verscheen, heb ik dit gekocht in de hoop dat mijn heel hoge verwachtingen ingelost zouden worden. Het is een eerder dik boek (ca. 400 pag.) maar het leest heel vlot en makkelijk. Positief is ook dat Op de Beeck achteraan de verschillende staatsvormen, na Versailles, van Frankrijk heeft opgesomd. Buiten de schetsen van de uitbreidingen en reparaties aan het kasteel, is er achter in het boek ook nog een volledige tijdlijn uitgezet.

Een historische roman die educatief is en getuigt van degelijk researchwerk en passie voor het schrijversvak.

Een citaat op pag. 350 dat me over de streep trekt om meer te lezen over Bonaparte: ‘Daar sta je dan als kersverse keizer en bekwaamste veldheer aller tijden, maar wel met een pin als Laetitia Bonaparte als moeder’.

Uitgeverij: Horizon
Pagina’s: 447

Mijn waardering * * * * heel goed